7 podstawowych kroków do uruchomienia sprzedaży w sklepie internetowym.

Opublikowane przez Adam Kaczmarek w dniu

Przy uruchamianiu własnego sklepu internetowego na pewno już wiesz, co chcesz sprzedawać. Oprócz ciekawej oferty produktów, jako właściciel sklepu, musisz zagwarantować swoim klientom komfortowe i bezpieczne zakupy oraz szybką dostawę zamówionych towarów. Na jakie elementy należy jeszcze zwrócić uwagę, aby sklep sprawnie funkcjonował i był widoczny w Sieci? Dowiedź się jakie są podstawowe kroki i zacznij sprzedawać!

Krok 1. Domena internetowa jako narzędzie do budowania marki w Internecie

Adresy internetowe, czyli tzw. domeny są dzisiaj podstawą do budowania wizerunku w Internecie. Domena to unikalny adres internetowy, pod którym może znaleźć się dowolna strona internetowa, sklep internetowy, blog  lub adres poczty e-mail. To kierunkowskaz dla użytkowników, którzy poszukują konkretnych treści. W przypadku firmy to kluczowy element do budowania świadomości marki w sieci, świadczący o jej profesjonalizmie. Łatwa do zapamiętania nazwa bardzo często zachęca klienta do odwiedzenia jej także w przyszłości.

Idealna nazwa powinna być łatwa do zapamiętania, krótka, kojarząca się z profilem działalności firmy lub tematyką strony WWW. Przy wyborze domeny powinniśmy się również zastanowić, do kogo kierujemy nasze produkty i usługi. Jest to ważne, aby wybrać odpowiednie rozszerzenie domeny, które może zasugerować obszar prowadzonej przez nas działalności. Najpopularniejsza w Polsce domena z zakończeniem .pl podkreśla krajowy zasięg. Z kolei domena regionalna (np. .waw.pl, .szczecin.pl) świadczy o lokalnym biznesie. Polscy przedsiębiorcy doceniają również inne rozszerzenia. Taką domeną jest choćby europejski adres .eu i globalny .com. Myśląc o kolejnych latach i rozwoju firmy na pewno warto rozważyć opcję rejestracji większej liczby domen, dzięki czemu zabezpieczymy pulę adresów przed jej rejestracją przez konkurencję.

Krok 2. Bezpieczne połączenie dzięki certyfikatowi SSL

Szyfrowane połączenie HTTPS, którego symbolem jest ikona kłódki przy adresie internetowym w pasku przeglądarki, stało się światowym standardem. Odpowiada za to certyfikat SSL, który jest wydawany dla konkretnej domeny. Certyfikat instalowany jest na serwerze obsługującym oprogramowanie sklepu internetowego lub strony WWW. To niezbędny element każdej strony internetowej, oferującej przynajmniej jeden formularz do uzupełniania danych (np. rejestracji, logowania) – dzięki bezpiecznemu połączeniu dane wpisywane przez użytkownika są chronione i nie mogą zostać podsłuchane przez cyberprzestępców. Nowe wersje przeglądarek internetowych tj. Google Chrome i Firefox ostrzegają Internautów za każdym razem, gdy uruchamiasz adres bez certyfikatu SSL.

Wybierając odpowiednią platformę do prowadzenia sprzedaży przez Internet pamiętaj o zamówieniu certyfikatu SSL dla własnej domeny. Niektóre platformy sklepowe, np. eSklep w home.pl, posiadają go w pakiecie. Wystarczy jedynie wskazać nazwę swojej domeny i potwierdzić jej posiadanie poprzez wiadomość email. Dzięki temu Twój sklep internetowy będzie bezpieczny dla każdego klienta składającego zamówienie.

Krok 3. Regulamin sklepu internetowego – chroni klienta i przedsiębiorcę!

Sklep internetowy bez regulaminu działa nielegalnie. Posiadanie odpowiednich zapisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną jest niezbędne. Najczęściej popełnianym błędem jest powielanie cudzych regulaminów. Nigdy nie wiadomo czy skopiowany dokument odzwierciedla wszystkie procesy oraz rozwiązania technologiczne, zastosowane w Twoim sklepie internetowym. Ponadto regulamin powinien zawierać informacje o tym kiedy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży i jakie są warunki jej zawarcia, jakie są dostępne metody dostawy, płatności oraz jak odstąpić od umowy wraz z wyjątkami.

Innego rodzaju nadużyciem wśród niektórych właścicieli sklepów internetowych jest zamieszczenie w regulaminie klauzul niedozwolonych, które ograniczają prawa konsumenta. Powstają w większości przypadków nie tyle co ze złej intencji autora, lecz bardziej z braku znajomości prawa i doświadczenia w zakresie prawa konsumenckiego, a także z powodu kopiowania regulaminu z innego sklepu internetowego. Regulamin sklepu chroni obie strony transakcji pod kątem prawnym, ponieważ określa prawa i obowiązki kupującego oraz sprzedawcy.

Sporządzenie regulaminu warto zostawić specjalistom, którzy dokładnie przeanalizują ofertę sklepu, a także tzw. ścieżkę zakupową. Niektóre rozwiązania (np. eSklep w home.pl) posiadają również wbudowane aplikacje, które automatycznie tworzą i aktualizują regulamin sklepu, dzięki czemu administrator może spokojnie zająć się obsługą zamówień klientów.

Krok 4. Klienci chcą szybkiej dostawy zakupów

Startując ze swoim biznesem w sieci musisz zapewnić klientom takie sposoby dostawy, które będą spełniały ich oczekiwania. Przesyłki kurierskie to jeden z fundamentów budowania marki sklepu internetowego z bezproblemową obsługą. Z perspektywy klienta liczy się wyłącznie szybkość i koszt dostawy, natomiast z perspektywy sprzedawcy kluczowy jest wybór niezawodnej firmy kurierskiej. Jak to pogodzić? Idealnym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług brokerów kurierskich – nie wymaga to zawierania umów z poszczególnymi dostawcami, a dzięki atrakcyjnej cenie za przesyłkę szybko sprawdzisz, która firma oferuje lepsze usługi. Ważne jest też, aby Twój sklep internetowy posiadał dodatkowe metody dostawy. Niektórzy klienci wciąż preferują odbiór osobisty lub za pobraniem. Dużą popularnością cieszą się także dostawy do punktów (np. Paczkomaty).

Krok 5. Bezpieczne płatności za zakupy

Im szybsza płatność, tym szybsza wysyłka produktu. Bezpieczne płatności elektroniczne to dodatkowa wiarygodność w oczach klienta. Połączenie tych elementów to gwarancja zadowolenia po stronie użytkownika i większa szansa na jego powrót do sklepu w przyszłości. Polacy coraz częściej korzystają z płatności internetowych, bo wiedzą, że w ten sposób otrzymają swoje zakupy szybciej. Najpopularniejszą formą opłacania zamówień jest pay-by-link, czyli przejście do zewnętrznego, elektronicznego systemu płatności i zalogowanie się na konto w banku, a następnie potwierdzenie przelewu. Coraz częściej wybieramy również płatność kartą lub BLIKiem w aplikacji mobilnej na smartfony.

Aby udostępnić nowoczesne metody płatności w sklepie niezbędne jest wybranie odpowiedniego dostawcy oraz oprogramowania sklepu, które posiada odpowiednią integrację z zewnętrznym systemem płatności. Wybór powinien być podyktowany również w oparciu o koszty wprowadzenia takiego rozwiązania (niektóre aplikacje wymagają dodatkowej opłaty za aktywację modułu e-płatności), a także prowizję od pojedynczej transakcji.

Krok 6. Sklep internetowy dostosowany do urządzeń mobilnych

W 2018 roku ponad 52% ruchu w Internecie odbywało się na urządzeniach mobilnych, czyli smartfonach i tabletach. Ten trend coraz mocniej się pogłębia i wiele wskazuje na to, że kolejne miesiące przyniosą za sobą coraz więcej użytkowników robiących zakupy za pomocą małego ekranu na telefonie. Sklep internetowy, który nie posiada szaty graficznej dostosowanej do tego typu urządzeń automatycznie przegra walkę o pozyskanie klienta. Dlatego wybierając oprogramowanie sklepu internetowego należy sprawdzić, czy działa on w technologii RWD (Responsive Web Design). To właśnie odpowiedź na potrzeby klientów, przeglądających sklepy w Internecie o każdej porze dnia i nocy oraz za pomocą różnych urządzeń. Dzięki RWD sklep wyświetla się zawsze poprawnie i oferuje jednocześnie taką samą zawartość.

Krok 7. Ekspansja sklepu internetowego na rynki zagraniczne

W przypadku biznesu internetowego sky is the limit. W sklepie internetowym możesz przyjąć setki, tysiące, a na nawet dziesiątki tysięcy potencjalnych klientów dziennie, a odczuć to możesz jedynie na sprzedaży. W przypadku sklepu stacjonarnego nie byłbyś w stanie pomieścić tylu klientów, tym bardziej obsłużyć. Posiadanie sklepu internetowego pozwala szybko i skutecznie skalować biznes. Na Twoją korzyść koszty prowadzenia takiej działalności będą rosły nieproporcjonalnie do sprzedaży. Dlatego warto myśleć globalnie. Wejście ze sklepem internetowym na rynek zagraniczny – w porównaniu z tradycyjnym biznesem – jest łatwe. A to wszystko dzięki dostępności usług, które skutecznie Ci w tym pomogą – firmy kurierskie oferujące wysyłki zagraniczne, międzynarodowe płatności online czy biura tłumaczeń online, które kompleksowo przetłumaczą Twój sklep internetowy na wybrany język. Wystarczy chęć, chłodna kalkulacja i ówczesne zbadanie rynku. Myśl globalnie, nie lokalnie.

Autor: Adam Kaczmarek – specjalista ds. mediów społecznościowych home.pl.

(Visited 47 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *